Search
Generic filters
Exact matches only
MENU

2020: De motivatie is hoog

Het nieuwe marathonseizoen staat om de hoek. Nog maar een paar dagen te gaan voordat de eerste koers (Apeldoorn) van het jaar start. Hoogste tijd dus voor een nieuwe blog, want dat is al weer even geleden. Wat niet wil zeggen dat ik stilgezeten heb. Integendeel, ik heb hard getraind, ambitieuze doelen gesteld én heb net als vorig jaar weer een elite-licentie op zak. Je raad het al: de motivatie is hoog!

Want na een heerlijk debuut-jaar (2019) als elite-renner zijn er uiteraard weer nieuwe fietsdromen aangewakkerd. Toen ik in november ging nadenken over mijn ambities voor 2020 wist ik daarom al vrij snel één ding zeker: ik wil vooral doorgaan. Alle trainingsuren die ik afgelopen jaren in het fietsen gestopt heb beginnen zich uit te betalen en daar wil ik van genieten. Maar hoe ik 2020 dan zou gaan aanpakken vond ik lastig. Ik wil uiteraard nog fitter, sterker en sneller worden, maar ik had het gevoel dat het tijd was voor verandering. Want ik had inmiddels al drie jaar (nagenoeg) hetzelfde trainingsschema.

Trainingsschema 2.0

Ondanks dat óók ik snak naar de eerste warme, droge en windstille voorjaarsdag, ben ik de winter tot nu toe prima doorgekomen. Sinds november heb ik namelijk een nieuwe trainer (Hidde Bekhuis) in de armen genomen en dat is erg goed bevallen. Het grote verschil met voorgaande jaren is dat ik (zoals Hidde het zegt) een stuk efficiënter ben gaan trainen: minder uren, hogere intensiteit (check mijn Strava voor alle ins en outs). Dit met de achterliggende gedachte dat ik de afgelopen drie jaar een goede basis heb neergelegd die ik nu kan gaan uitbouwen. Daarnaast is Hidde ervan overtuigd dat je niet beter wordt van veel lange, rustige trainingsritten in de (koude) winter. Het vreet vooral een hoop energie. Een frisse kijk die haaks staat op de traditionele winterperiode van een wielrenner of mountainbiker, maar die mij nu wel aanstaat. Naast de trainingsuurtjes op de fiets heb ik (voor het eerst) krachttraining in de gym gedaan. 

Een kleine inkijk in mijn nieuwe schema

Uiteraard heb je ook duurvermogen nodig wanneer je marathons rijdt, maar ik heb inmiddels genoeg uren in de benen en die gaan en niet zomaar uit (hoop ik). Naarmate het voorjaar nadert en het warmer wordt is het plan om weer meer uren te maken, zodat ik mijn duurvermogen weer uitbouw. 

Powermeter

Bij dit nieuwe plan van aanpak kwam voor mij ook de switch van trainen op hartslag, naar trainen op vermogen (wattage). In de basis is de hartslagmeter een prima tool om specifieke trainingen in je hartslagzones uit te voeren, maar trainen op hartslag heeft echter een paar nadelen. Zo wordt je hartslag beïnvloed door externe factoren zoals stress, temperatuur en vermoeidheid. Kortom, je hartslag correspondeert niet altijd met de werkelijke inspanning die je levert.

Meer power

Sinds november ben ik de gelukkig eigenaar van een Quarq powermeter (met dank aan CycleXperience). Een verandering die mijn ogen geopend heeft. Sindsdien zie ik precies hoe zwaar mijn inspanning is en kan ik korte intensieve blokken een stuk nauwkeuriger uitvoeren. Grote verschil: ik heb het gevoel dat ik echt aan het trainen ben i.p.v. alleen maar rond te fietsen om veel uren te maken. Wat heet, mijn vermogen is de laatste maanden behoorlijk toegenomen, wat ook duidelijk merkbaar was in een aantal xc-wedstrijdjes die ik deze winter gereden heb. Deze verliepen namelijk een stuk beter dan voorheen. 

Eerste FTP test op de weg

Ook mijn eerste 20min ftp test (20min maximaal rammen) die afgelopen februari in mijn schema stond stelde niet teleur. Ik trapte – op de dijk van Heumen richting Ravenstein – een gemiddeld vermogen van 337watt. Dit is om te rekenen naar een FTP (Functional Threshold Power) van 320watt (4,9 watt/kg op dit moment). Een mooie vooruitgang in vergelijking met mijn anaërobe drempel test bij SMA Amersfoort van afgelopen november, waar mijn drempel (FTP) op 295watt (toen 4,4watt/kg) lag. Kanttekening is wel dat beide metingen niet onder dezelfde omstandigheden zijn uitgevoerd, dus exact vergelijken is gevaarlijk. Bij mijn volgende 20min test op de dijk zal ik een nauwkeuriger vergelijk hebben. Tot die tijd is het misschien maar beter om niet te veel vast te houden aan deze vergelijking. Ik voel me in ieder geval sterker dan ooit. Nu nog zien hoe ik het er vanaf breng tijdens een vier uur durende marathon, want dat is al weer even geleden…  

anaërobe drempel test bij SMA afgelopen november, het wattage wordt per 3 minuten verhoogd totdat het melkzuur je oren uitkomt.

Doelen

Nadat ik begin november mijn trainingsplan had uitgestippeld begon ik met de nodige keuzestress mijn wedstrijdkalender in te vullen. Met wat passen en meten kwam ik uiteindelijk met het volgende plan:

Duitsland

De laatste jaren heb ik veel plezier beleeft aan marathons in de Eifel en in het Sauerland. Het fijne aan deze wedstrijden vind ik dat ze redelijk dicht bij huis liggen, kleinschalig zijn (relaxte sfeer), en ik op veel plaatsen inmiddels mijn vaste kampeerstekje heb, wat het een ontspannen (en goedkoop) raceweekend maakt. Deze wil ik dus zeker in de planning houden, alleen worden het geen hoofddoelen. Uiteraard heb ik wel ambities om mezelf ook in deze wedstrijden te verbeteren. Nadat ik vorig jaar regelmatig de top-10 bereikte, hoop ik hier dit jaar wat vaker de top-5 te halen

België

In België is het andere koek. Daar liggen de Ardennen die me ieder jaar weer tegenvallen. Daarom heb ik besloten dit jaar vaker naar de Ardennen te gaan. Naast de BeMC meerdaagse en La Chouffe marathon, pak ik dit jaar ook La Hallonienne, Waimes mee. Het ‘Ardennen-piekmomentje’ wordt La Chouffe, waar ik de ambitie heb om richting de top 10 (23e in 2019) te kruipen.

NK

En dan het NK marathon, dit jaar gek genoeg al in april. Zoals ieder seizoen blijft het een mooi moment om jezelf te meten op nationaal niveau. Dit jaar wordt het NK verreden tijdens de Hel van Groesbeek. Het wordt een compleet andere wedstrijd (explosiever en technischer) dan het vorige NK dus voorspellingen doen blijft lastig. Ik heb deze in ieder geval met rood omcirkelt in mijn kalender, wat betekent dat ik in vorm wil zijn. Laat ik daaraan toevoegen dat ik mijn klassering van het vorige NK (14e elite) nog iets hoop aan te scherpen.

WK Marathon

Naast mijn (sub)doelen heb ik al hoofddoel kwalificatie voor het WK Marathon, wat 24 september in Sarkaya Turkije zal plaatsvinden. Om deel te mogen nemen aan het WK zal ik één keer de top-20 moeten halen in een manche uit de Marathon Series: een internationale marathon competitie op het hoogste niveau.

Of dat gaat lukken? Geen idee, maar door mijn kwalificatie-momenten slim te kiezen (check mijn kalender ) en me goed voor te bereiden verwacht ik zeker in de buurt te kunnen komen. Tot die tijd zal ik in ieder geval nog de nodige progressie moeten maken, want een prestatie als deze heb ik nog nooit weten te bereiken. Maar laat dat nou precies het grote doel zijn van mijn avontuur als ‘marathon-renner op weg naar de top’: het verleggen van grenzen en het maximale uit mezelf halen.

Robin Overeem

Robin Overeem

Marathonrenner, avonturier en levensgenieter op de fiets.
Share on facebook
Delen via Facebook
Share on twitter
Delen via Twitter
Share on linkedin
Delen via LinkedIn
Share on whatsapp
Delen via WhatsApp
nl_NLNederlands
en_GBEnglish (UK) nl_NLNederlands