Dag 1 – Naar Limburg
Vandaag
de eerste dag van mijn generale repetitie voor de Race Around The
Netherlands. Ik had gister willen vertrekken maar dat ging nog niet.
Gister nog de hele dag nodig gehad om mijn werk af te maken en de
laatste voorbereidingen te treffen. Vanochtend ben ik om 7:15 uur
vertrokken bepakt en gezakt. De gewichtsverdeling was goed. Voldoende
eten bij voor onderweg. Alleen had ik in Hasselt problemen met mijn
navigatie. Overgeschakeld op Google Maps op mijn telefoon maar ook die
was het spoor bijster. Op een gegeven moment niets anders dan aan het
ronddwalen op een groot industrie terrein in Genk. Alles uitgezet en
zelf de weg naar de bewoonde wereld gevonden. Al met al zo’n 2,5 uur aan
het dwalen/verkeerd rijden geweest door het verkeerd gestuurd worden
van navigatie. Gelukkig rustig kunnen blijven. In Zutendaal (BE) even
rustig gegeten en telefoon en Mio opgeladen. Vanaf daar mijn weg
vervolgd naar Gulpen. Daar was ik om 18:00 uur. Terwijl ik aan de koffie
zat gaan bellen voor overnachting via vrienden op de fiets. Waar ik
uiteindelijk een zeer gastvrij en mooie overnachting gevonden heb in
Eys. Nu zit ik heerlijk fris gedoucht te genieten bij een warm
haardvuur. Met 153 km in de benen een goed en voldaan gevoel. Straks nog
even de beenspieren verwennen met Flexpower om goed te herstellen.
Morgen naar Aken om de Vennbahn te gaan fietsen.

Dag 2 – De Vennbahn
Eerst begonnen met ontbijt en de tassen weer in te pakken en op de fiets te doen. Ik start met een warming up van 25 km vanaf Eys(Gulpen) naar Aken. Nou ja warming up, het begon meteen met het nodige klimwerk. In Aken de verschillen kasseien stroken gehad waarna vervolgens de Vennbahn op. Ik kwam tot de ontdekking dat het grootste gedeelte van de Vennbahn buiten de bewoonde wereld ligt en niet verlicht is. Dit heeft mij doen besluiten om maar tot Malmedy te fietsen zodat ik niet in het donker terug hoefde. Niet dat ik bang ben maar mocht ik pech krijgen of wat dan ook, dan zit ik daar in het donker. Geen hond die daar voorbij komt dus vandaar. Verder een prachtige route. Een enkele keer een fietser of wandelaar tegen gekomen. Voor de rest het gevoel alleen op de wereld te zijn en te kunnen genieten van alles wat ik zag en hoorde. In het totaal een 191 km gefietst met 1250 hoogtemeters. Nu met een volle buik en een kop koffie aan het nagenieten voor de houtkachel.Â
Dag 3 – Weer op huis aan

Na een goede nachtrust werd ik als herboren wakker om 5:00 uur. Vandaag voor mijn gevoel een rustdag met maar 125 km op de planning. Alles op mijn gemakje gedaan. Kacheltje en koffie aan, douchen, aankleden, inpakken en ontbijten. Om half negen klaar voor vertrek. Na 660 meter afdalen moest ik linksaf volgens mijn navigatie. Daar stond mij een zware klim te wachten. En dat terwijl ik nog niet was opgewarmd of niks niet. Ik voelde de ik er nog niet klaar voor was. Met pap in de benen en 15 kg bepakking de Eyserbosweg beklimmen. Helaas moest ik halfweg afstappen waarbij zelfs het uitklikken niet lukte waardoor ik in de berm belandde. De rest van de klim moeten lopen. Bovenaan weer opgestapt en verder fietsen. In no time kwam de volgende zware klim. Ook die moest ik halverwege bij een bankje afstappen. Daar even rustig gezeten om mijn hartslag en ademhaling weer onder controle te krijgen. Mij beseft dat ik ook met de verkeerde insteek ben vertrokken. Dit is geen rustdag. Zeker niet als je weet dat je in Limburg bent en nog de nodige klimmen kunt verwachten.
Dus mindset ingesteld dat het gewoon nog een dag trainen is. Op die manier de rest van de tocht lekker verder gefietst. Waarbij ik wel merkte dat het fijn is om op een gegeven moment niet meer door drukke dorpen of steden te hoeven fietsen. En O wat fijn als je op zo’n 50 kilometer van huis weer bekende plaatsnamen tegenkomt en geen navigatie meer nodig hebt om thuis te komen. Nu in drie dagen tijd 471 km op de teller erbij. Met de nodige bijkomende vrouwenkwaaltjes wat het weer gaan zitten op het zadel niet aantrekkelijk maakt. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan, want dit is echt pijnlijk waardoor ik besluit morgen toch een rustdag in te lassen. Al met al een prachtige ervaring en inzichten rijker die mij helpen bij de voorbereiding op de Race Around The Netherlands.
Dag 4 – To the limit geeft mij vleugels
Gister i.v.m. zere plekken rustdag ingelast. Maar nu is vandaag eindelijk het mooie weer wat er de hele week beloofd was dan kan ik niet thuis blijven zitten. Besloten om toch een kort rondje te gaan fietsen maar gewoon lekker kaal. Even geen rugtas en andere bepakking mee. Gewoon even relaxed rondtrappen. Meteen een goede reden om de nieuwe outfit van cycleXperience te testen. En even langs dochterlief en de kleinkinderen want die had ik wel gemist. Wouw wat voelt dat lekker vanaf het begin af aan. De fiets die mij het gevoel geeft van vleugels te hebben ook al fietste ik tegen de wind in. En de nieuwe broek, ja dan voel je het verschil dat de zeem op is van mijn andere broek. Het mooie van alles is, mijn benen voelde weer super en een tempo aan het fietsen waarbij ik voorheen echt hoog in mijn hartslag zou zitten en nu zonder moeite.
Dag 5 – Go with the flow
In het begin voelde mijn benen wat zwaar en ff door de zure appel heen bijten om te gaan zitten. Eerste 1,5 uur in D1 gefietst. Gewoon lekker rustig rondtrappen en genieten van de omgeving. Besloten zo’n beetje richting Gennep en Berg en Dal te fietsen. Op de bonnefooi op ontdekkingstocht. Wanneer ik een leuk pad of weggetje zag ging ik er in, zonder te weten waar het mij zou brengen. Een euforie momentje op de Zevenheuvelenweg. Twee jaar geleden vond ik het nog eng om daar te fietsen en nu aan het einde omgedraaid om nog een keer te gaan. Nooit geweten dat we bij Groesbeek een soort van Nederlandse Vennbahn hebben liggen. Echt heerlijk genoten en eigenlijk ook best trots op mij zelf. Na 152 km nog de kracht in mijn benen om mijzelf uit te dagen langs het Maxima kanaal en de Zuid Willemsvaart. Weer een 180 km op de teller erbij gezet met het gevoel dat als ik even pauze zou houden nog verder te kunnen. Dit alles geeft wel veel vertrouwen voor de Race Around The Netherlands.
Dag 6 – Mentale training

Vandaag gaf mijn lichaam aan dat het genoeg was. Mij daar overheen gezet door toch te gaan. Alles voelde wat zwaar, moe of pijnlijk. Ook dit is iets waar ik straks tijdens de Race tegen zal komen. Dus niet lullen maar poetsen en gaan met die banaan. Bewust weer alles in een lage hartslag D1. Naar aanleiding hiervan wel besloten niet heel de dag te fietsen, met het vooruitzicht van een 6 daagse werkweek in het verschiet.
Ook mooi om te realiseren is dat mijn gemiddelde van alle ritten niet hoog is maar wel alles heb kunnen doen in een lage hartslag D1 en D2. Hier zelfs PR’s mee kunnen scoren. Daarnaast geeft het een goed gevoel dat op deze manier dagelijks kilometers maken te doen is. Het zal niet makkelijk worden om die 1890 km waar te maken in 9 dagen, naast het zorgen voor het op tijd aanvullen van energie, toiletstop en overnachting regelen. Maar theoretisch gezien moet het kunnen.
Afgelopen week is een week waar ik voldaan en met trots op terug kijk. Daarnaast heeft het mij inzichten gegeven die je niet uit boekjes of reguliere trainingen kunt halen maar moet ervaren. Grotendeels is goed verlopen. Wat niet goed is gegaan kan ik nu rekening mee houden voor de Race. Zoals dat ik nu de kaarten van België, Nederland en Luxemburg nu op mijn Mio heb staan voor het geval ik fout mocht fietsen. Dat ik het warm eten als lunch moet doen zodat ik in de avond en ochtend kan volstaan met brood. Want we hebben in Nederland heel veel eetgelegenheden waarvan het grootste deel pas na 10:00 of nog later pas open gaat. Zo ook moet ik mijn best doen om de etappes zo te verdelen dat ik Limburg in één dag doorkruis en geen 210 km hoef af te leggen die dag.
Een super leerzame week waarvan ik enorm heb genoten. Met nog maar 30 dagen te gaan, op naar de Race Around The Netherlands 2019